Tyringe scoutkår startades den 10 oktober 1952. Det har dock bedrivits scouting tidigare i Tyringe. Ända sedan starten har scoutkåren varit ett välkänt inslag i samhällslivet och de flesta innevånare i Tyringe har nog på något sätt kommit i kontakt med kåren. Valborgsmässofirandet i Åparken arrangeras varje år av scouterna.

Vi finns på vår egen scoutgård på Kyrkogatan 17 . Huset , som är i kårens ägo sedan 1954, ligger centralt , på en stor naturtomt nära Åparken. I huset , tre våningar och vind , finns nästan varje dag någon aktivitet.

Möjlighet finns för scoutkårer , men även ” icke scoutföreningar ” att hyra scoutgården. Plats finns för ca. 50 sovande (golvförläggning). Scoutgården är utrustad med modernt kök samt handikappanpassad toalett med dusch. Är du intresserad av att hyra klicka här  för att komma till kontakt sidan.

Scouting i Tyringe började 1932 med Tyringe Flickscoutkår av S.F.S. startad av Ragnhild Björk (Ragge) och lades ner igen i december 1936 då Ragge gifte sig och flyttade från Tyringe. 1940 kom Ragge tillbaka till Tyringe. Då hade en N.T.O kår bildats istället. Denna förde en allt mer tynande tillvaro men eftersom Ragge inte ville konkurrera bildades efter jämt 10år 1946 en blåvingering, kallad ”vårblommorna” med Ragge och Inga Friberg (Teddy) som ledare.
1947 övertog Teddy ensam blåvingeringen och Ragge blev ledare för Tyringe Flickscoutkår på nytt. Till medhjälpare blev Irma Andersson (Puck) en av de duktigaste flickorna i den gamla kåren. Tyringe Flickscoutkår, ”Insekterna” invigdes och de första färdiga flickscouterna upptogs av dåvarande distrikts ledaren Märta Malmer (Raps), Kristianstad. Upptagningen skedde i Blåbärsdalen i maj.
På den tiden fick man inga kommunal anslag till kåren. Vi finansierade oss själva genom fester, egna arbeten eller genom pappersinsamlingen 1946. N.T.O och S.F.S kårerna hjälptes åt och delade inkomsten som gick på över 400kr.
Det första lägret Tyringescouterna var med på var Distriktslägret 1947 i Edenryd, Valje, lett av fd distriktsledaren Dagny Lundberg, ”Sunna”. Ledare från Tyringe var ”Ragge” och Kerstin Almerén, ”Humle”
Nästa läger, 1948, låg vid Ivö-sjön. Det leddes av Raps. Ingen ledare från Tyringe var med. Ragge väntade en baby och den babyn blev med tiden Mim pl i ”Myran”, hösten 1962. Patrulledare i ”Myran” 1. Birgitta Niles, ”Bissan” 2. Anna-Lena Berglund, ”Pricken” 3. Mona Ljungdahl 4. Berit Johansson, ”Trisse” 5. Berit Eskilsson, ”Löken” 6. Mona Rantzow, ”Mäni” 7. Irene Ljungdahl, ”Myggan” 8. Ann-Lovis Björk, ”Vispan” 9. Karin Stuhre, ”Kaysi” 10. Anita Vorwerk, ”Fox” 11. Christina Svensson, ”Bamse” 12. Maria Björk, ”Mim”
På grund av brist på medhjälpare och svårigheter med arbetsbördan förklarades Tyringe Blåvingering och Tyringe Flickscoutkår vilande i december 1951. Men redan nästa år väcktes den till liv igen genom att intresse väcktes för en pojkscoutkår. Ingenjör Einar B. Johansson blev pojkarnas ledare. Händig och initiativrik fick han snart en livaktig pojkkår och snart startades också en vargunge avdelning med hans fru Elsa Johansson som ledare. 1952 invigdes Tyringe Scoutkår S.S. av Erik Nilsson, kyrkoherde i Fjälkinge, kallad Paulus och Einar B. Johansson ”Joan” blev kårchef.
Ragge upptog på nytt Insekterna och fick hjälp av distrikts sköterskan Maj Ekelund. Något år senare övertog 4 bra fd flickscouter, nu 18 år: Vanja Andersson, Kerstin Svensson, Birgit Persson och Inga-Britt Jönsson kåren och Ragge tog fart på Blåvingeringen igen. Sedan kom Teddy tillbaka och Inga Mahlberg och Asta Jönsson övertog vingarna. De hade blivit två. Ragge övertog kåren sedan flickorna skingrats, hon hade god hjälp av Trisse och senare Majken och Mona Rantzow.